Hakukoneoptimointi Top Secret :)

Haluat tietää, miten tehdä menestyksekästä hakukoneoptimointia? Olet tullut oikeaan paikkaan! Lue lisää ... :)

Netti on pullollaan tietoa siitä, mitä hakukoneoptimointi on ja millaisilla teknisillä tai sisällöllisillä muutoksilla pääset parantamaan sivustosi hakukonesijoitusta. Puhutaan halutusta avainsanasta linkissä, titlessä, urlissa, h1:ssä, sisällössä. Puhutaan meta descriptionista, sivulle osoittavasta linkkivoimasta, sivuston auktoriteetista. Puhutaan Google Webmaster Toolsista, analytiikasta, sivuston nopeudesta, päivitystiheydestä, hakukonesijoituksista ja sitemap-tiedostosta, ...

Unohda kaikki yllämainitut. Et löydä niistä hakukoneoptimoinnin salaisuutta.

En väitä, etteivätkö yllämainitut olisi kaikki enemmän tai vähemmän tärkeitä hakukoneoptimoinnin tekemisessä. Mutta siinä vaiheessa, kun ollaan niitä viilaamassa, ollaan hakukoneoptimoinnin suhteen jo vaiheessa, jossa optimoitavan sivuston pärjäämisen potentiaali on ennalta määrätty. Hakukoneoptimoinnilla pystytään nostamaan sivuston liikenne vain tähän tiettyyn pisteeseen saakka.

No, monissa tapauksissa tämä onkin aivan riittävä ja hyvä tavoite. Haluan nyt kuitenkin johdattaa teidät tämän normaalin hakukoneoptimoinnin tekemisen vaiheen ulkopuolelle.

Hakukoneissa pitää sijoittua aivan ensimmäisille sijoille, mikäli mielii merkittävästi liikennettä sivuilleen. Erityisesti tämä pätee meillä Suomessa, hakumäärät ovat pieniä suurempiin kielialueisiin verrattuna. Hakusanojen tulee myös olla sellaisia, että niillä oikeasti haetaan verraten paljon. Tai jos haetaan vähän, niin näillä sanoilla hakijoiden tulee olla valmiita ostamaan jotakin kalliilla.

Menestyksekkään hakukoneoptimoinnin yksinkertainen salaisuus tulee seuraavassa:

Anna paras vastaus kysymykseen, jolla on suuri arvo

Kysymyksen suuri arvo tarkoittaa siis sitä, että joko hakuja on paljon - tai sitten yksittäinenkin hakija on verraten arvokas.

Hakukoneoptimoinnilla voidaan myös pyrkiä ennakoimaan tulevaisuutta. Voidaan siis rakentaa vastauksia kysymyksiin, joita ei kysytä vielä, vaan joiden nähdään nousevan vasta tulevaisuudessa. Kysymys tulee siis olemaan arvokas vasta myöhemmin.

Parhaan vastauksenkaan ei välttämättä tarvitse olla kovin kummoinen, riittää, että se on parempi kuin muut.

Nyt sivuutan jälleen alussa mainitut linkit, titlet, urlit, sisällön, h1:t ja muut. Totean ykskantaan, että loppujen lopuksi hakukoneet nostavat kärkisijoille parhaat, ihmisille eniten iloa ja arvoa tuottavat sivut - eli vastaukset.

Hakukoneoptimoija antaa kansalle, mitä kansa haluaa - tai tulee haluamaan.

Hakukoneoptimoinnissa pitää siis pystyä rakentamaan tai osoittamaan sellaisia sisältövastauksia, jotka pystytään tekemään paremmiksi kuin muut webissä olevat vastaukset - nyt tai tulevaisuudessa.

Tämä pätee tulevan verkkopalvelun ideoinnissa, mutta tottakai myös jo olemassa olevan sivuston muokkaamisessa. Siis siinä parjaamassani tilassa, jossa liikenteen suurin potentiaali on jo ennalta määrätty. Eli hakukoneoptimoijan, joka miettii avainsanoja tai muuta vastaavaa kulloinkin käsillä olevaan optimoitavaan sivuun, on ilman muuta syytä miettiä, miten juuri tästä sivusta voidaan tehdä webin paras - omassa kastissaan.

Yksi hakukoneoptimoijan tärkeimmistä taidoista on siis pystyä arvioimaan webin kilpailutilanne. Onko tällä nyt kehitettävällä sisällöllä mahdollisuutta tulla parhaaksi? Kuinka vahvassa asemassa nuo muut samansisältöiset, samoista hakusanoista kilpailevat, sivustot ovat?

Jos havaitaan, että kilpailussa todennäköisesti ei menestytä, kannattaa paukut varata muunlaisen sisällön ideoimiseen ja kehittämiseen.

Webiin on Suomessa turha tuupata tusinatavaraa - ainakaan tarkoituksella! :)

Kirjoittaja: Jussi Honkanen





Tagit: hakukoneoptimointi, salaisuus



Samoilla tageilla varustettuja:

Onko Google demokratia?

Tagipilvi:

demokratia  hakukoneoptimointi  pagerank  salaisuus  sofistit